Pieter Bothstraat

………. tot 1940           1940 tot 1970

1970 tot 2000          2000 tot heden

Winkels van toen

Straat op kaart         Oorsprong straatnaam

 

…….. tot 1940

Bezuidenhoutseweg Boschlust Haagsche courant 11 dec 1890
Bezuidenhout bouwplan boschlust 1890. Rond 1890 kwam het door architect Van Liefland ontworpen stratenplan op de grond van de familie Van Suermondt tot stand. In groen de plaats van de stationshal van Centraal Station (situatie 1990)
Haagsche courant 04-01-1902 both doortrekken
Pieter Bothstraat 14 ca 1902 HGA
Bothstraat 23 Haagsche courant 23-04-1912
Pieter Bothstraat 55 en lager, zijstraat is Daendelsstraat ca 1913 HGA
Bothstraat 3 vergunning Haagsche courant 22-08-1913
Pieter Bothstraat 67-73, met links het hek dat de straat scheidt van een terrein achter de tuinen van de oneven zijde van de 1e Van den Boschstraat .  Elk portiek had 2 deuren,linker portiek,li.deur parterre met uitbouw,re.deur 1e en 2e etage met zolder.grote woningen ca 1915 HGA
Bothstraat 38 Het kantoorpersoneel , inclusief jongste bediende, van de Algemene Paarden en Vee Verzekeringsmaatschappij 1915
Bothstraat 38 Een stalknecht in een van de stallen, behorende bij de kantoren van de Algemene Paarden en Vee Verzekeringsmaatschappij 1915
Bothstraat 3 Haagsche courant 07-01-1918
Bothstraat 38 Haagsche courant 06-05-1918
Bothstraat 49 Type en Cyclostijlewerk Mej M van Hessen Bezuidenhoutpost 27 feb 1920
Pieter Bothstraat 47 midden 192x
Pieter Bothstraat 38 (links) met zicht op de achtergevels van de 1e Van den Boschstraat. De Pieter Bothstraat liep dood op het rechts zichtbare hek ca 1930 Foto J Bockstart HGA
Bothstraat 7 Groentenhal A van Stein Bezuidenhoutpost 25 maart 1932
Pieter Bothstraat 29 ca 1932 HGA
Haagsche courant 10-02-1937 Coenstr Bothstr overval
Haagsche courant 08-05-1937 Bothstr rode kruis

 

1940 tot 1970

Overzicht omgekomen Joodse medebewoners (Joods Monument) 

3 maart 1945 Bombardements schade

Pieter Bothstraat :  glasschade no 1 t/m 73, 2 t/m 38.

Pieter Bothstraat vanaf Schenkweg dec 1951 Foto W J van der Pool HGA
Pieter Bothstraat vanaf daendelstraat naar doodlopend stuk dec 1951 Foto W J van der Pool HGA
Pieter Bothstraat 4-4A, hoek Schenkweg mrt 1963 Foto DSO HGA
De Tijd De Maasbode 01-05-1962 Schenkweg onteigening
Pieter Bothstraat 1-19 juni 1963 Foto DSO HGA
Pieter Bothstraat 53 ca 1965 Foto R Lindgreen HGA
Pieter Bothstraat 49 tm 73, gezien vanaf de hoek met de Daendelsstraat feb 1967  Foto DSO HGA
Pieter Bothstraat 25 tm 47, ter hoogte van de J P Coenstraat richting Daendelsstraat  feb 1967 Foto DSO HGA
Pieter Bothstraat 24 tm 38, ter hoogte van de Daendelsstraat feb 1967 Foto DSO HGA
Pieter Bothstraat 14 tm 22, gezien vanaf de hoek met de Daendelsstraat feb 1967 Foto DSO HGA
Pieter Bothstraat 14-22 feb 1967 Foto DSO HGA
Bothstraat 47 hoek Daendelstraat  april 1967 (met dank aan Peter Harms)
Bothstraat 47 met zicht sloopwoningen Daendelstraat (met dank aan Peter Harms)
Krant Pieter Bothstraat 12 jan 1967
Pieter Bothstraat ca 1970

 

1970 tot 2000

Bothstraat Foto E Renson
Bothstraat Foto E Renson
Pieter Bothstraat 69-79, 13 nov 1997 Foto B Mellink HGA
Pieter Bothstraat 81-87, 13 nov 1997 Foto B Mellink HGA
Pieter Bothstraat , 28 jan 1998 Foto B Mellink HGA

 

2000 tot heden

 

Winkels van toen

no 1 Cafe J W Trotz (1924..), Cafe Condor  H H Rutten (1934..), Cafe Condor  A J van Pelt (..1939..1950), Cafe Condor J C v d Meer (..1961..)

Bothstraat 1 Cafe J W Trotz Onze Wijkbode 21 jun 1924
Schenkweg hoek P Bothstr 1 Haagsche courant 06-10-1934

no 2 Kennel van Hattum (1900..1901..)

Bothstraat 2 Kennel van Hattum 6 april 1901 Ned Hondensport

no 3 Clichefabriek K Huisman & J J C Jurgens (1916..1920..)

no 4a Wijn en gedistilleerd W G F Hilkens (..1943..1950)

no 5  Tech Bureau De Cates & Co (1920..)

Bothstraat 5 Tech Bureau De Cates & Co Bezuidenhoutpost 23 juli 1920

no 6 Maatkleding het Ideale Atelier (1936), Bontatelier Maison Maria (..1961..)

Bothstraat 6 Haagsche courant 09-11-1936

no 7 Kruidenier ?  (..1930),  Groentewinkel A van Steyn (1932..1961..)

Bothstraat 7 Haagsche courant 14-04-1930
Bothstraat 7 van Steyn Het beloofde land aug 1935
Pieter Bothstraat 77A Adri van Steijn levering brandstof

no 15 In IJzerwaren J M Joels (..1916..)

no 16 Woninginrichting J W Alsemgeest (..1947..1950..)

Pieter Bothstraat 16 Parketvloeren Selecta 29 Dec. 1950

no 21 Normaal Schietschool (1924..)

no 23 Naaiatelier Kraal & Co (1912)

no 24 Plisseerinrichting (1910), Levensmiddelen J Hardijzer (1950)

Bothstraat 24 Haagsche courant 04-07-1910

no 33 Dames en Herenkleermakerij G Kolle (..1947..)

no 34 38  Alg. Paarden en Veeverz. Mij, Oude Zwolsche van 1895,  en Paardenstal (1916..1961..)

Bothstraat 38 Zwolsche De paardenwereld 27 mrt 1924

no 49 Type en Cyclostylewerk Mej M van Hessen (1920..1924..), Cafe H F A Elslander (..1939..)

Bothstraat 49 Type en Cyclostijlewerk Mej M van Hessen Bezuidenhoutpost 27 feb 1920

no 51  Autoverhuur Ideaal (..1961..)

Bothstraat 51 Autoverhuur Ideaal Beroepengids1961

no 57 Electrotechn. Bureau J Zwart (..1918)

Bothstraat 57 Techn Bureau J Zwart Bezuidenhoutpost 27 april 1918

no 59 Glas en Porcelein John Fresco (..1939..1942..)

no 61 Kleermakerij A J M Kennis van t Hoff (..1920..1927..)

 

Achteraan in de Pieter Bothstraat zat de verzekeringsmaatschappij “De Oude Zwolsche van 1895” die daar een stal had voor paarden. Deze stal werd benut voor het keuren van kreupele paarden.

 

Straat op kaart

Bezuidenhout 1939 HTM Kaart. In oranje wat is vernietigd tijdens het bombardement.

 

Oorsprong straatnaam

Familiewapen Both 742-07

PIETER BOTHSTRAAT heeft gelegen tussen de Schenkweg en de Eerste van den Boschstraat, waarvóór zij echter al dood liep. Zij kreeg haar naam in 1890 naar Pieter Both, Gouverneur-Generaal van N.O.I. van 1610 tot 1614. De straat heeft plaats moeten maken voor de bouw van het nieuwe Centraal Station.

Pieter Both

Pieter Both (Amersfoort, 1568 – Mauritius, 6 maart 1615)

Het is niet precies bekend wanneer Pieter Both is geboren, wel dat het in Amersfoort was. Van zijn jeugd is niets bekend, hij treedt pas voor het voetlicht als hij als admiraal in 1599 met 4 schepen van de Nieuwe of Brabantsche Compagnie naar Indië vertrekt. Hij keert met 2 volgeladen schepen terug en verdwijnt weer naar de achtergrond. De kort daarvoor opgerichte Verenigde Oost-Indische Compagnie richt een “Indische Regeringh” bestaande uit een Gouverneur-Generaal en een Raad van Indië op om de zaken in de archipel beter te organiseren en verzoekt Borh om de eerste Gouverneur-Generaal van Indië te worden. Hij vertrekt dat jaar (1610) met 8 schepen en komt ruim 10 maanden later in Bantam aan. Hij bracht een uitvoerige instructie mee. Bijna 4 jaar is Both er als GG werkzaam geweest. Hij legde er de kiem voor de stad Batavia (Jakarta), sloot contracten met voornaamste vorsten der Molukken, veroverde Timor op de Portugezen, verjoeg de Spanjaarden van Tidore. Hij droeg het gezag over aan Gerard Reynst in 1614 en vertrok met 4 schepen die een lading van 4,5 miljoen vertegenwoordigde. Both haalde Nederland echter niet. Twee schepen vergingen voor de kust van Mauritius tijdens een zware storm en ook Both verdronk. De op één na hoogste berg van Mauritius heet nog Pieter Bothsberg.

Meer foto’s op Haagse Beeldbank

Heeft u extra informatie, foto’s, film of verhalen stuur dan als je blieft een email naar  geheugen@bezuidenhout.nl

error:

Deze inhoud is auteursrechtelijk beschermd

U kunt geen content kopiëren, downloaden of printen