Bezuidenhoutseweg Boschlust Haagsche courant 11 dec 1890Bezuidenhout bouwplan boschlust 1890. Rond 1890 kwam het door architect Van Liefland ontworpen stratenplan op de grond van de familie Van Suermondt tot stand. In groen de plaats van de stationshal van Centraal Station (situatie 1990)Haagsche courant 04-01-1902 both doortrekkenPieter Bothstraat 14 ca 1902 HGABothstraat 23 Haagsche courant 23-04-1912Pieter Bothstraat 55 en lager, zijstraat is Daendelsstraat ca 1913 HGABothstraat 3 vergunning Haagsche courant 22-08-1913Pieter Bothstraat 67-73, met links het hek dat de straat scheidt van een terrein achter de tuinen van de oneven zijde van de 1e Van den Boschstraat . Elk portiek had 2 deuren,linker portiek,li.deur parterre met uitbouw,re.deur 1e en 2e etage met zolder.grote woningen ca 1915 HGABothstraat 38 Het kantoorpersoneel , inclusief jongste bediende, van de Algemene Paarden en Vee Verzekeringsmaatschappij 1915Bothstraat 38 Een stalknecht in een van de stallen, behorende bij de kantoren van de Algemene Paarden en Vee Verzekeringsmaatschappij 1915Bothstraat 3 Haagsche courant 07-01-1918Bothstraat 38 Haagsche courant 06-05-1918Bothstraat 49 Type en Cyclostijlewerk Mej M van Hessen Bezuidenhoutpost 27 feb 1920Pieter Bothstraat 47 midden 192xPieter Bothstraat 38 (links) met zicht op de achtergevels van de 1e Van den Boschstraat. De Pieter Bothstraat liep dood op het rechts zichtbare hek ca 1930 Foto J Bockstart HGABothstraat 7 Groentenhal A van Stein Bezuidenhoutpost 25 maart 1932Pieter Bothstraat 29 ca 1932 HGAHaagsche courant 10-02-1937 Coenstr Bothstr overvalHaagsche courant 08-05-1937 Bothstr rode kruis
Pieter Bothstraat vanaf Schenkweg dec 1951 Foto W J van der Pool HGAPieter Bothstraat vanaf daendelstraat naar doodlopend stuk dec 1951 Foto W J van der Pool HGAPieter Bothstraat 4-4A, hoek Schenkweg mrt 1963 Foto DSO HGADe Tijd De Maasbode 01-05-1962 Schenkweg onteigeningPieter Bothstraat 1-19 juni 1963 Foto DSO HGAPieter Bothstraat 53 ca 1965 Foto R Lindgreen HGAPieter Bothstraat 49 tm 73, gezien vanaf de hoek met de Daendelsstraat feb 1967 Foto DSO HGAPieter Bothstraat 25 tm 47, ter hoogte van de J P Coenstraat richting Daendelsstraat feb 1967 Foto DSO HGAPieter Bothstraat 24 tm 38, ter hoogte van de Daendelsstraat feb 1967 Foto DSO HGAPieter Bothstraat 14 tm 22, gezien vanaf de hoek met de Daendelsstraat feb 1967 Foto DSO HGAPieter Bothstraat 14-22 feb 1967 Foto DSO HGABothstraat 47 hoek Daendelstraat april 1967 (met dank aan Peter Harms)Bothstraat 47 met zicht sloopwoningen Daendelstraat (met dank aan Peter Harms)Krant Pieter Bothstraat 12 jan 1967Pieter Bothstraat ca 1970
1970 tot 2000
Bothstraat Foto E RensonBothstraat Foto E RensonPieter Bothstraat 69-79, 13 nov 1997 Foto B Mellink HGAPieter Bothstraat 81-87, 13 nov 1997 Foto B Mellink HGAPieter Bothstraat , 28 jan 1998 Foto B Mellink HGA
2000 tot heden
Winkels van toen
no 1 Cafe J W Trotz (1924..), Cafe Condor H H Rutten (1934..), Cafe Condor A J van Pelt (..1939..1950), Cafe Condor J C v d Meer (..1961..)
Bothstraat 1 Cafe J W Trotz Onze Wijkbode 21 jun 1924Schenkweg hoek P Bothstr 1 Haagsche courant 06-10-1934
no 2 Kennel van Hattum (1900..1901..)
Bothstraat 2 Kennel van Hattum 6 april 1901 Ned Hondensport
no 3 Clichefabriek K Huisman & J J C Jurgens (1916..1920..)
no 4a Wijn en gedistilleerd W G F Hilkens (..1943..1950)
no 5 Tech Bureau De Cates & Co (1920..)
Bothstraat 5 Tech Bureau De Cates & Co Bezuidenhoutpost 23 juli 1920
no 6 Maatkleding het Ideale Atelier (1936), Bontatelier Maison Maria (..1961..)
Bothstraat 6 Haagsche courant 09-11-1936
no 7 Kruidenier ? (..1930), Groentewinkel A van Steyn (1932..1961..)
Bothstraat 7 Haagsche courant 14-04-1930Bothstraat 7 van Steyn Het beloofde land aug 1935Pieter Bothstraat 77A Adri van Steijn levering brandstof
no 15 In IJzerwaren J M Joels (..1916..)
no 16 Woninginrichting J W Alsemgeest (..1947..1950..)
no 24 Plisseerinrichting (1910), Levensmiddelen J Hardijzer (1950)
Bothstraat 24 Haagsche courant 04-07-1910
no 33 Dames en Herenkleermakerij G Kolle (..1947..)
no 34 38 Alg. Paarden en Veeverz. Mij, Oude Zwolsche van 1895, en Paardenstal (1916..1961..)
Bothstraat 38 Zwolsche De paardenwereld 27 mrt 1924
no 49 Type en Cyclostylewerk Mej M van Hessen (1920..1924..), Cafe H F A Elslander (..1939..)
Bothstraat 49 Type en Cyclostijlewerk Mej M van Hessen Bezuidenhoutpost 27 feb 1920
no 51 Autoverhuur Ideaal (..1961..)
Bothstraat 51 Autoverhuur Ideaal Beroepengids1961
no 57 Electrotechn. Bureau J Zwart (..1918)
Bothstraat 57 Techn Bureau J Zwart Bezuidenhoutpost 27 april 1918
no 59 Glas en Porcelein John Fresco (..1939..1942..)
no 61 Kleermakerij A J M Kennis van t Hoff (..1920..1927..)
Achteraan in de Pieter Bothstraat zat de verzekeringsmaatschappij “De Oude Zwolsche van 1895” die daar een stal had voor paarden. Deze stal werd benut voor het keuren van kreupele paarden.
Straat op kaart
Bezuidenhout 1939 HTM Kaart. In oranje wat is vernietigd tijdens het bombardement.
Oorsprong straatnaam
Familiewapen Both 742-07
PIETER BOTHSTRAAT heeft gelegen tussen de Schenkweg en de Eerste van den Boschstraat, waarvóór zij echter al dood liep. Zij kreeg haar naam in 1890 naar Pieter Both, Gouverneur-Generaal van N.O.I. van 1610 tot 1614. De straat heeft plaats moeten maken voor de bouw van het nieuwe Centraal Station.
Pieter Both (Amersfoort, 1568 – Mauritius, 6 maart 1615)
Het is niet precies bekend wanneer Pieter Both is geboren, wel dat het in Amersfoort was. Van zijn jeugd is niets bekend, hij treedt pas voor het voetlicht als hij als admiraal in 1599 met 4 schepen van de Nieuwe of Brabantsche Compagnie naar Indië vertrekt. Hij keert met 2 volgeladen schepen terug en verdwijnt weer naar de achtergrond. De kort daarvoor opgerichte Verenigde Oost-Indische Compagnie richt een “Indische Regeringh” bestaande uit een Gouverneur-Generaal en een Raad van Indië op om de zaken in de archipel beter te organiseren en verzoekt Borh om de eerste Gouverneur-Generaal van Indië te worden. Hij vertrekt dat jaar (1610) met 8 schepen en komt ruim 10 maanden later in Bantam aan. Hij bracht een uitvoerige instructie mee. Bijna 4 jaar is Both er als GG werkzaam geweest. Hij legde er de kiem voor de stad Batavia (Jakarta), sloot contracten met voornaamste vorsten der Molukken, veroverde Timor op de Portugezen, verjoeg de Spanjaarden van Tidore. Hij droeg het gezag over aan Gerard Reynst in 1614 en vertrok met 4 schepen die een lading van 4,5 miljoen vertegenwoordigde. Both haalde Nederland echter niet. Twee schepen vergingen voor de kust van Mauritius tijdens een zware storm en ook Both verdronk. De op één na hoogste berg van Mauritius heet nog Pieter Bothsberg.