Is de elektrische deelauto in Bezuidenhout in het voorjaar 2018 een feit? Als het aan de werkgroep Duurzaam Bezuidenhout ligt wel. De werkgroep ziet zich onder meer gesteund door de resultaten van een online interessepeiling in de wijk. Naar aanleiding daarvan vond eind november een boeiende startbijeenkomst plaats.

Max Koninkx van de werkgroep Duurzaam Bezuidenhout: ‘Elektrische deelauto kan in het voorjaar 2018 een feit zijn.’ (Foto: Fred Geelen)
Tijdens de bijeenkomst op 23 november in het Wijk- en Dienstencentrum vertelde Max Koninkx van de werkgroep Duurzaam Bezuidenhout dat 62 wijkbewoners op de interessepeiling naar elektrische deelauto hebben gereageerd. Daarvan hebben er 31 één auto, 26 geen auto, 4 twee auto’s en 1 meer dan twee auto’s. Ruim 90 procent van de respondenten overweegt om mee te doen met een elektrische deelauto in de wijk en 26 procent geeft aan dan de eigen auto weg te willen doen.
Ervaringen Regentessekwartier
Wat betreft de verdere plannen in Bezuidenhout zegt Koninkx dat, gelet op de spreiding van de respondenten, de elektrische deelauto’s op een centrale plek in de wijk zullen worden gestald en dat de financiering op basis van leasing zal gebeuren. Dat zal ook het geval zijn in het Regentessekwartier als daar begin 2018 de elektrische deelauto wordt geïntroduceerd. Wim Schutten van de Groene Regentes, een groep van 25 bewoners die hun wijk willen vergroenen en verduurzamen, legt uit dat het hier gaat om een doorstart van een proef met twee elektrische auto’s die sinds 2016 door vijf huishoudens worden gedeeld. De deelnemers reserveren de auto via Google Agenda, de autosleutel zit in een kluisje dat met een code toegankelijk is, via de WhatsApp-groep wordt bekend gemaakt waar de auto staat en in een schrift worden de kilometers bijgehouden. Straks gaat de combinatie van auto en online reservering en administratie via buurauto.nl, maar volgens Schutten werkt het huidige systeem prima, zeker in een kleine groep waar de mensen elkaar goed kennen. Eventuele schade wordt in onderling overleg geregeld en als de auto niet netjes wordt achtergelaten, spreken mensen elkaar daarop aan. Het leasen van de e-Golf kost elk huishouden 120 euro per maand met een gezamenlijk budget voor 10.000 kilometer per jaar. Maar inmiddels is duidelijk dat deze groep met 15.000 tot 20.000 kilometer beter uit de voeten zou kunnen.
Financiële prikkels
De gemeente Den Haag ondersteunt de Groene Regentes met het beschikbaar stellen van zes parkeerplaatsen en twee laadpalen voor de elektrische auto’s. Dit past binnen de ambitie van de gemeente om eind 2018 5.000 deelauto’s (niet alleen elektrische) te realiseren. Marc van der Burg van de afdeling Verkeer weet dat autodelers minder kilometers rijden, dat door autodelen de CO₂-uitstoot daalt, en dat er door één deelauto vijf tot tien auto’s minder op straat staan. Verder rekent hij voor dat autodelen voordeliger kan zijn dan een eigen auto bezitten als er minder dan 15.000 kilometer per jaar wordt gereden. Bovendien is het goed voor de sociale contacten. Onder meer met financiële prikkels probeert de gemeente de burgers in een deelauto te krijgen. Zo wil men via een sloopregeling extra subsidie geven als er geen nieuwe auto wordt gekocht. Daarnaast kan in buurten met een parkeerdruk hoger dan 90 procent, een startsubsidie worden aangevraagd voor buurtdeelauto’s. Hiervoor is per initiatief maximaal 20.000 euro beschikbaar. Verder is er subsidie mogelijk voor bewonersinitiatieven/leefstraten. Over de precieze voorwaarden kan Van der Berg nu nog niets zeggen. Hij adviseert www.denhaag.nl/autodelen in de gaten te houden. Ook wijst hij erop dat Den Haag in de maand februari in het teken van autodelen zal staan, om burgers bewust te maken van de voordelen.
Proef Jacob Mosselstraat
Jacob Snijders, voorzitter van het wijkberaad Bezuidenhout, vertelt dat er – ook – in februari 2018 in de Jacob Mosselstraat een proef start met een laadstraat. Hierbij gaat het om tien Hagenaartjes die zijn omgebouwd tot laadpaal, aangevuld met een smartcard en een controle unit voor iedere deelnemer. Voordelen: weg met de officïële laadpalen en de kruizen en meer plekken om te laden.
Een ander nieuwtje is dat de leden van de Green Business Club in het Beatrixkwartier zes elektrische auto’s delen die in het weekend en ’s avonds stilstaan en mogelijk gedeeld zouden kunnen worden met bewoners in Bezuidenhout.
Projectgroep elektrische deelauto
Een aantal bewoners heeft zich opgegeven voor een projectgroep die de elektrische deelauto in de wijk wil introduceren. Het streven is om nog voor de Kerst bij meerdere aanbieders van het concept elektrische deelauto een offerte te hebben aangevraagd.