Zwaarste kraan van Europa gedurende anderhalf jaar actief bij Den Haag Centraal

In het weekend van 19 en 20 november 2011 plaatst ProRail in opdracht van de gemeente voor Den Haag Centraal een torenkraan in de stationshal.

De zwaarste mobiele kraan van Europa bouwt deze torenkraan op. De torenkraan blijft 1,5 jaar in de hal staan en wordt gebruikt voor de bouw van de nieuwe OV-terminal. Alleen in het weekend 19 en 20 november is de stationshal afgesloten. Het treinverkeer blijft normaal rijden.

Nieuw dak
Den Haag Centraal krijgt de komende jaren een compleet nieuw stationsgebouw waar al het openbaar vervoer bij elkaar komt. Het dak van de hal wordt gemaakt van glas en wordt bijna 2 keer zo hoog als nu. Het nieuwe station is nodig omdat er steeds meer mensen gebruik maken van het station. Er komen nu al iedere dag meer dan 190.000 reizigers.

Spectaculaire handeling
Vanaf vrijdagavond 18 november 2011 hijst de mobiele kraan de delen van de torenkraan over flatgebouw Stichthage heen. Het hoogtepunt van deze werkzaamheden is het inhijsen van de giek van de torenkraan. Deze giek is 74 meter lang en zal in 1 geheel over het flatgebouw heen gehesen worden. Dit vindt naar verwachting plaats op zondag 20 november tussen 10.00 en 15.00 uur.

Lokale Haagse informatie: Voorzieningen
Tijdens het plaatsen van de torenkraan is de stationshal om veiligheidsredenen afgesloten. Ook de winkels en loketten zijn dicht, evenals de fietsenstalling onder het station en de fietsenstalling op het Koningin Julianaplein. De fietsenflat in de Rijnstraat blijft wel geopend. De treinen zijn bereikbaar via de zij-ingang aan de Rijnstraat en het Anna van Buerenplein. Hier zijn ook kaartautomaten. De trams vertrekkend van het tramplatform (lijn 2 en 6 en RR 3 en 4) rijden niet. Vervangend vervoer vertrekt vanaf het busplatform. Ter plaatse zijn servicemedewerkers aanwezig om reizigers op weg te helpen.