Wat gaat er in 2012 gebeuren bij de bouw van Den Haag Nieuw Centraal?

Het nieuwe jaar is begonnen! Natuurlijk wensen wij de bezoekers van het station, het allerbeste voor 2012. Het begin van een nieuw jaar is altijd een goed moment om terug te kijken op de twaalf maanden ervoor. Tegelijkertijd is het ook de gelegenheid bij uitstek om een blik op de toekomst te werpen. Een blik op 2012. Een jaar waarin het oude station steeds verder verdwijnt en de eerste onderdelen van de nieuwe OV-terminal zichtbaar worden.

2011 was een druk jaar. Vanaf het moment waarop minister Schultz het startsein gaf, in april om precies te zijn, gingen we met de aannemer op volle kracht vooruit. Gedurende het jaar verbeterde de onderlinge samenwerking sterk. In mei is de vide gemaakt, waarvoor drie weekenden non-stop werd gesloopt en waardoor reizigers voor het eerst te maken kregen met de zogenaamde ‘verkorte sporen’. Vooral hierna  ging het hard.  Een groot deel van de gevels aan de Rijnstraat is inmiddels gesloopt en ook aan de Anna van Buerenkant doen de knijpers en sloophamers hun werk. Dit gebeurt voornamelijk ’s nachts, waardoor omwonenden best wat overlast hebben ervaren. Tussen alle sloopwerkzaamheden door saneerden we ook nog een groot deel van de vloer in de hal en brachten we nieuwe betonvloeren. En om in 2012 het nieuwe dak te kunnen bouwen, plaatsten we in november een grote torenkraan – ‘De Régâh’ – midden in de stationshal.

Met de opbouw van de  ‘De Régâh’ hebben we meteen een bruggetje gemaakt naar 2012. Deze torenkraan gaat dit jaar verder met de sloop van het huidige dak en hij bouwt daarnaast nog twee torenkranen op in het station. In het tweede kwartaal worden de eerste vier draagkolommen hiervoor in de vide geplaatst. Zodra de torenkranen en de draagkolommen staan, start de aannemer met de staalconstructie voor het dak, en hijsen we de dakdelen – wybertjes noemen we ze – op hun plek in het nieuwe,  22 meter hoge, dak. Veiligheid  staat vanzelfsprekend altijd voorop en daarom sluiten we de stationshal, tijdens het inhijsen van de wybertjes, helemaal af voor publiek. Late reizigers kunnen wel gewoon met de trein naar Den Haag komen, want ze worden via de verkorte sporen en zijuitgangen het station uit geleid. We proberen u als reiziger zo min mogelijk te hinderen en maken daarom ook een tijdelijk werkdak, onder het nieuwe dak. Op deze manier blijft de hal zoveel mogelijk overdekt, waardoor u droog blijft, en kan een deel van de werkzaamheden overdag gewoon plaatsvinden. Naast alle aandacht voor het dak, starten we ook met het aanpassen van de perrons en de perronwanden van de spoorbakken.

Vooral de werkzaamheden aan het dak zijn voor de liefhebber erg interessant om te volgen. Omdat we voornamelijk ’s nachts veel grote stappen maken en veel van de ‘actie’ door het tijdelijke dak aan het zicht onttrokken wordt, hebben we een webcam opgehangen aan de gevel van Stichthage. Zo kunt u de vorderingen op de voet volgen! Ook via deze website, Twitter en Facebook informeren we u dit jaar weer met grote regelmaat over het werk aan de nieuwe OV-terminal.

Ondanks onze grote aandacht voor de huidige situatie in het station, kan het natuurlijk altijd voorkomen dat we iets over het hoofd zien. Merkt u iets op op het station, heeft u tips of klachten? Laat het ons weten! Onze stationsconciërge Marcel lost ook in 2012 losliggende stoeptegels, omgewaaide bouwhekken, doodlopende geleidelijnen en andere zaken snel voor u op. Samen kunnen we de overlast tot een minimum beperken!

Vincent Maaskant,
Bouwmanager ProRail