Verschillende oorzaken ontsporingen RandstadRail

DEN HAAG – De twee ontsporingen op de RandstadRail eind november hadden allebei een andere oorzaak. Het onderzoek is nog niet afgerond, maar dat is in ieder geval duidelijk, schrijft verantwoordelijk wethouder Pieter van Woensel van Den Haag in een brief aan de raadscommissie Verkeer, Milieu en Leefomgeving.
De commissie bespreekt donderdagochtend de kwestie RandstadRail met de wethouder. Het tramstel bij de halte Forepark liep uit het spoor door een defect aan een wissel. Het bedrijf Delta Rail test momenteel in opdracht van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) in een laboratoriumsituatie wat de oorzaak van het defect aan het wissel is. De HTM en RET voeren controles uit naar andere wissels op het traject van deze Erasmuslijn. De IVW onderzoekt in dit geval bovendien het procesbeheer. Daarbij gaat het erom of er goed is ingespeeld door de Centrale Verkeersleiding en of de afstemming HTM/RET goed is verlopen.
De ontsporing bij halte Ternoot houdt volgens Van Woensel vermoedelijk verband met de daar aanwezige verkanting van het spoor in combinatie met de wielstellen van het voertuig van de Zoetermeerlijn. De HTM heeft besloten het onderzoek naar dit incident uit te breiden met een inspectie van de afstemming wiel- versus railprofiel.
Professor spoorontwerp Ingo Hansen van de Technische Universiteit Delft suggereerde woensdag al dat de ontsporingen zijn veroorzaakt door een ontwerpfout in de rails. De wielen van de lightrailvoertuigen zouden te weinig bewegingsruimte in de rails hebben. Bij dit onderzoek worden overigens ook twee eerdere ontsporingen in de Haagse binnenstad betrokken.
De resultaten van het onderzoek van de IVW en de HTM zijn naar alle waarschijnlijkheid medio volgende week bekend. De Onderzoeksraad voor Veiligheid wacht eerst de resultaten af alvorens te besluiten over een eigen onderzoek. De RandstadRail rijdt sinds de ontsporingen op 29 november niet meer, behalve op het Rotterdamse traject van de Erasmuslijn, tussen Nootdorp en Hofplein. Van Woensel zei donderdag dat de herstart pas plaatsvindt na gedegen en robuust proefrijden. Gezien de stand van zaken zal dat in ieder geval niet binnen veertien dagen zijn, aldus de wethouder.
Ter vervanging van de RandstadRail-trajecten rijden gratis buspendels. Voor het reizen met de trein tussen Zoetermeer en Den Haag CS moet wel betaald worden. Vanaf 10 december zullen de treinen door een nieuwe dienstregeling van de NS daar echter minder rijden. Per die datum vervallen ook de betrokken buslijnen Den Haag-Leidschenveen en Zoetermeer-Centrum-West naar Oosterheem. De vervoerders en de gemeenten zoeken nog naar een oplossing voor de klanten.