Tramhalte CS op de schop voor nieuwe trams

DEN HAAG – In de Rijnstraat bij het Centraal Station worden de tramhaltes en –rails aangepast zodat hier vanaf 2014 nieuwe trams kunnen rijden. De aanpassingen zijn nodig omdat de nieuwe trams ruimer en zwaarder zijn dan de huidige rode trams. 
8 miljoen euro
De bestaande zijperrons in de Rijnstraat worden groter en de binnenste perrons worden verbouwd tot een groot eilandperron. Hierdoor bieden de perrons in de toekomst voldoende plek aan het groeiend aantal reizigers. Ook worden de perrons beter toegankelijk voor minder validen. De kosten voor de aanpassingen bedragen 8,35 miljoen euro. 
2014
De nieuwe trams gaan vanaf 2014 rijden op de lijnen 9, 11, 15 en 17. De trams zijn ruimer dan de huidige trams en bieden meer plek en comfort voor de reiziger. Ook hebben de trams een gelijkvloerse instap en brede deuren, waardoor reizigers met een kinderwagen, zware bagage of rolstoel gemakkelijk kunnen instappen.
Extra trams op lijn 9
Lijn 9 is de tramlijn met de meeste reizigers in Den Haag. Met name in de ochtendspits komt het vaak voor dat de trams op deze lijn zo vol zitten, dat wachtende reizigers niet kunnen instappen. Voor die piekmomenten is het gewenst extra trams in te zetten die pendelen tussen Den Haag HS, Den Haag CS en Madurodam. Bij beide stations worden er daarom extra opstelsporen aangelegd, zodat trams op korte afstand van de stations kunnen wachten tot ze ingezet worden.
Doorstroming verkeer
Door de doorsteek over de trambaan tussen de Koningstunnel en de taxistandplaats af te sluiten, kan het verkeer op de kruising Lekstraat-Ammunitiehaven-Schedeldoekshaven beter doorrijden. Het wordt dan namelijk mogelijk om de doorgaande rijrichtingen eerder groen licht te geven op de kruising, waardoor de wachttijd aanzienlijk korter wordt. De tijd die nodig is om vanuit de Koningstunnel naar de taxistandplaats of de Kiss & Ride-plek te rijden, verandert hierdoor niet.