Sleutelproject Den Haag Centraal vangt aan met bouw nieuw tramplatform

Vandaag heeft het college van B en W het voorlopig ontwerp voor het nieuwe tramplatform op Den Haag CS vastgesteld en vrijgegeven voor inspraak. Het tramplatform moet in juli 2006 voor de komst van RandstadRail gereed zijn en is het eerste deel van het Sleutelproject Den Haag Nieuw Centraal, de ombouw van het CS tot een hoogwaardige en klantvriendelijke OV- terminal.

Het Centraal Station voldoet in zijn huidige uitvoering niet meer als vervoersknooppunt en wordt daarom ingrijpend verbouwd. De belangrijkste reden is dat het aantal gebruikers van het station in de komende 20 jaar zal verdubbelen, van 100.000 naar rond de 200.000 per dag. Niet in de laatste plaats door de komst van de HSL en RandstadRail. Bovendien sluit de kwaliteit van het station niet meer aan op het omliggende gebied, dat in de afgelopen jaren aanzienlijk is verbeterd.

Het voorlopig ontwerp voor het tramplatform bevat diverse verbeteringen voor de reiziger. Zo komen er eilandperrons waar door reizigers makkelijk kunnen overstappen tussen RandstadRail en tram en omgekeerd. Daarnaast wordt de toegang en de zichtbaarheid vanuit de centrale hal van Den Haag Centraal aanzienlijk verbeterd: reizigers krijgen via trap, roltrap of lift direct toegang tot het tramplatform. Het tramplatform wordt transparanter en vormt hiermee een logische eenheid met de centrale hal.

De werkzaamheden voor het tramplatform zullen in het najaar van 2004 van start gaan. In de zomer van 2006 zullen de werkzaamheden worden afgerond omdat RandstadRail in juli 2006 voor het eerst via Den Haag Centraal gaat rijden.

In de volgende fasen wordt de centrale hal van het Centraal Station ruimer, lichter en overzichtelijker ingericht, met een duidelijk herkenbare plek voor alle vervoersvormen. Wethouder Bruno Bruins (Verkeer): “Reizigers moeten gemakkelijk hun weg kunnen vinden naar HSL, trein, RandstadRail, tram, bus, taxi, auto en fiets en snel kunnen overstappen. Dat wordt mogelijk door de stationshal groter te maken, het bus- en tramplatform van elkaar los te koppelen en meer daglicht in de hal toe te laten.” Het Rijk draagt in totaal 128 miljoen euro bij aan de verbouwing van het Centraal Station, waarvan 34 miljoen voor de herinrichting van de openbare ruimte. De totale verbouwing moet in 2008 voltooid zijn.

De inspraaktermijn voor het nieuwe tramplatform loopt van 26 november 2003 t/m 7 januari 2004. Belangstellenden kunnen gedurende de inspraaktermijn het voorlopig ontwerp inzien in het Gemeentelijk ContactCentrum in het stadhuis aan het Spui. Op maandag 8 december wordt het plan toegelicht tijdens een inloopavond in de Haagse Lobby van het stadhuis.