Jim beheert Stichthage alsof het zijn eigen huis is

Hij heeft een prachtig kantoortje met eigen bureau. Toch zit Jim Krijgsman, gebouwmanager van Stichthage, maar zelden achter zijn computer. Het liefst struint hij met zijn sleutelbos, waar meer dan driehonderd sleutels aan bungelen, door ‘zijn Stichthage’. “Het is belangrijk dat mensen je weten te vinden.”
Het gebouw Stichthage is eigendom van NS. De Nederlandse Spoorwegen heeft het beheer van het gebouw uitbesteed aan de WPM-groep, het bedrijf waar Jim voor werkt. Jim vertelt dat Stichthage het erg goed doet. “We zitten helemaal vol. Er kan geen bedrijf meer bij. Het succes van Stichthage heeft vooral te maken met de bereikbaarheid van het pand. De trein, tram, bus en metro stoppen zowat in je kantoor. Waar vind je dat nou? Bovendien zijn hier allerlei goede voorzieningen aanwezig, zoals winkels, restaurants en cafés.” Het feit dat Stichthage helemaal vol zit, maakt Jim erg trots. “Terwijl alle kantoorgebouwen in Den Haag kampen met leegstand, hebben wij een wachtlijst. Dat zegt toch wel iets.”
Dagelijks beheer
Het beheren van Stichthage is volgens Jim een hele afwisselende baan. “Op een dag werken hier tussen de 1.000 en 1.500 mensen. Er gebeurt dus altijd wel iets. Een kapotte tl-buis, een deur die niet meer opengaat, afval dat de nooduitgang blokkeert, of een gesprongen waterleiding.” Jim moet zorgen dat het allemaal weer gemaakt wordt en dat alles op rolletjes loopt. Hij doet dat overigens niet alleen. Sterker nog, het gebeurt maar zelden dat de huismeester zelf op een trapje gaat staan om een kabel te verleggen of een gesprongen waterleiding te repareren. “Ik geef de meldingen door aan de juiste instantie, die het vervolgens oppakken. Maar als het een klein klusje is, knap ik het vaak wel zelf op. Ik heb sinds kort een eigen gereedschapskist. Als er nu een deurklink los zit of een lampje vervangen moet worden, doe ik dat zelf even.”
Zevende etage stond blank
Omdat er altijd wel iets aan de hand is in Stichthage, staat de telefoon van de huismeester de hele dag roodgloeiend. Ook in zijn vrije tijd rinkelt zijn telefoon regelmatig. “Ik zat een keer met mijn maten van het voetbalteam op Het Plein van een biertje te genieten, toen ik een telefoontje kreeg dat er een waterleiding op de zevende etage was gesprongen. Ik ben direct naar het station gegaan. Wat ik daar aantrof, is met geen pen te beschrijven. Ze hadden de hoofdleiding geraakt en de hele verdieping stond blank. Het water stroomde zelfs de trap af naar de zesde en de vijfde etage. We hebben toen beneden de hoofdkraan dichtgedraaid.” Die hoofdkraan kon echter niet lang dicht blijven, want dan zouden alle bedrijven in Stichthage een tijdlang zonder water zitten. “Dan zit je dus wel even in de stress.” 
Verbouwing van het station
Jim is in zijn functie ook nauw betrokken bij de verbouwing van het station. Als gebouwmanager zit hij bij alle gebiedsoverleggen. “Dan krijg ik bijvoorbeeld te horen dat één van de bewoners zijn afval niet goed heeft aangeboden. Het blokkeerde de nooduitgang. Het is dan mijn taak om ervoor te zorgen dat het afval wordt opgeruimd en dat die bewoner wordt ingelicht over de juiste gang van zaken.” 
Jim vertelt over de verbouwing van Stichthage. “Het pand ondergaat momenteel twee verbouwingen tegelijk. Op de onderste twee etages worden de winkels gebouwd. En de verdiepingen drie tot en met acht worden gerenoveerd.” Hoewel die laatste klus bijna klaar is, heeft het opknapwerk aan het pand wel gevolgen voor Jim. “Ik heb de hele dag aannemers aan de telefoon. Maar ik vind het wel fijn dat ik het zo druk heb. Daardoor ben ik lekker de hele dag in het pand te vinden. En dat is toch belangrijk als huismeester. Mensen moeten je weten te vinden.”