HSL-stations Den Haag en Breda stap dichterbij

De gemeenten Den Haag en Breda hebben donderdag een nieuwe stap gezet voor het ombouwen van hun belangrijkste treinstations tot openbaarvervoer-terminals die geschikt zijn voor de komst van de hogesnelheidslijn (HSL) in 2006.

In Den Haag ondertekenden de ministers Peijs (Verkeer en Waterstaat) en Dekker (VROM) samen met bestuurders uit de gemeenten documenten voor de voortgang van deze projecten.
In totaal zijn er zes gebieden waar de komende jaren grote stedenbouwkundige projecten worden uitgevoerd. Naast Den Haag en Breda bouwen ook Amsterdam (Zuidas), Rotterdam, Arnhem en Utrecht aan HSL-stations. Het Rijk investeert ruim 1,1 miljard euro; marktpartijen, gemeenten en de NS dragen ook honderden miljoenen euro’s bij.

Den Haag ligt op kop met de voorbereidingen; donderdag werd de zogeheten uitvoeringsovereenkomst ondertekend. De ingrijpende verbouwing van het verouderde kopstation Den Haag Centraal begint volgend jaar. Het stationsgebied gaat vrijwel volledig op de schop. Er komt onder meer een glazen overkapping van de stationshal, een nieuw tramplatform en een nieuw plein naast het station.

In de regeringsstad ontstaat echter een vreemde situatie als alle plannen ongewijzigd doorgaan. De rijksoverheid, de NS en KLM hebben in het verleden namelijk in een contract vastgelegd dat vanaf 2006 iedere dag vier internationale treinen een stop maken in Den Haag. Dat betekent een forse achteruitgang in de bereikbaarheid, want nu gebruiken veel meer internationale treinen Den Haag als halteplaats.

De Haagse wethouder B. Bruins (Verkeer) erkent dit en pleit al langer voor meer HSL-treinen van en naar de stad. ,,Als er niets verandert, wordt Den Haag straks minder goed bereikbaar met internationale treinen.” Bruins wil de Tweede Kamer de komende jaren bewerken om ervoor te zorgen dat het contract met NS en KLM wordt aangepast in het voordeel van Den Haag CS.

De bestuurders in Breda zijn minder ver. De ministeries hebben kritiek op de geschetste verkeerssituatie ter plaatse en op de hoge reizigersprognoses. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat vindt de aanleg van een derde perron, een wens van de gemeente Breda, niet noodzakelijk voor 2007.