Grote opknapbeurt voor de perrons Den Haag Centraal

De werkzaamheden op Den Haag Centraal gaan deze week een nieuwe fase in. “We beginnen eind deze week aan de perrons,” zegt Vincent Maaskant, bouwmanager van ProRail. “Als alles volgens planning loopt zijn alle perrons half september klaar.”
Vincent: “De perrons worden om beurten opgeknapt. We beginnen bij het perron van spoor 4 en 5. Het opknappen van één perron duurt twee weken. In die twee weken zijn de twee sporen die aan dat perron liggen buiten dienst. Er vertrekken dan dus geen treinen vanaf dat perron. Het werk aan de sporen zal niet tot enorme vertragingen leiden.” “We gaan er vanuit dat we met acht sporen nog genoeg treinen kunnen behandelen,” zei Ron Budde van de Verkeersleiding eerder. 

Werk aan perrons en sporen
Wat moet er allemaal gebeuren aan de perrons? Vincent: “Ten eerste brengen we de sporen weer op lengte, door de stootjukken naar het einde van de spoorbakken  terug te verplaatsen en het laatste deel van de bovenleiding weer onder spanning te zetten. Daarnaast verwijderen we het dwarsperron en de tijdelijke bouwwand die we hebben gebruikt voor de nachtafsluitingen. Om veilig in de stationshal te kunnen werken, hebben we in het begin van de verbouwing de sporen een stuk ingekort en een dwarsperron aangelegd. Het is echter de bedoeling dat de treinen straks gewoon weer tot in de hal kunnen rijden zoals dit voor de verbouwing het geval was. Daarvoor moet dit dwarsperron weer worden weggehaald. Als dat gebeurd is, kunnen we de sporen doortrekken tot in de stationshal. Verder moeten alle perrons even hoog worden. ProRail wil namelijk dat alle perrons in Nederland dezelfde hoogte krijgen. Dat geldt dus ook voor de perrons op Den Haag Centraal.” 
Grondwerkzaamheden
Vincent vertelt dat er ook grondwerkzaamheden plaats zullen vinden. “Een deel van de perronwanden wordt vervangen, ondergrondse goten worden voorzien van kabels en leidingen en hier overheen kom een compleet nieuwe bestrating. En omdat de perrons de komende tijd toch buiten dienst zijn, heeft de gemeente gevraagd of ze meteen het riool, dat het hemelwater van het busplatform afvoert, kan opknappen. Als alle grondwerkzaamheden klaar zijn, komt er een nieuwe tegelvloer, voorzien van markeringen en blindegeleidenlijnen.”  

Perronoutillage
Uiteraard komt er ook nieuwe perronoutillage. Vincent: “Op de perrons is dadelijk voldoende zitgelegenheid. Zo krijgen we houten bankjes, poefjes en leunobjecten. Daarnaast komen er nieuwe prullenbakken en nieuwe digitale borden met reisinformatie.” Het plafond van de perrons krijgt ook een opknapbeurt. “Aan het plafond komt een tube te hangen. In deze grote buis zitten de verlichting, de brandmelders en de omroepspeakers.” 

Planning
Het werk aan de perrons duurt tot en met half september. “Iedere twee weken pakken we een ander perron aan. In die twee weken werken we 24 uur per dag, zeven dagen in de week. We moeten flink doorwerken, want we hebben maar twee weken buitendienststelling en er moet veel gebeuren. Na die twee weken moeten er weer treinen op het spoor kunnen rijden. Het wordt dus wel even spannend, maar ik ga er vanuit dat we het gaan halen. En als de perrons straks zijn opgeknapt, zal het station er direct ook voor dit deel onder het busplatform een stuk beter uitzien.”