Eerste draagkolom Centraal station geplaatst

De eerste kolom van het nieuwe dak van het Centraal Station in Den Haag is vannacht geplaatst. Drie torenkranen hebben de 18 meter hoge draagkolom op zijn plaats getakeld. Het is het eerste zichtbare deel van het nieuwe dak van het station.

Woensdag- donderdag- en zondagnacht volgen nog drie kolommen. Alle vier de kolommen krijgen een plekje in de vide tussen het tramplatform en het busplatform. We beginnen aan de Rijnstraat en werken zo naar de kant van het Anna van Buerenplein toe.

Een kolom?
Het nieuwe glazen dak komt te rusten op acht kolommen. Dinsdagnacht wordt de eerste van de acht kolommen geplaatst. Elke kolom weegt twaalf ton en is achttien meter lang. De dwarsdoorsnede op de grond bedraagt per kolom 1,5 meter. Elk exemplaar heeft ook nog eens vier uithouders van vijftien meter lang, die aansluiten op de kruisvormige draagconstructie. Deze uithouders worden in een later stadium nog geplaatst.

Het nieuwe dak
Door het glazen dak wordt het station overdag overzichtelijk en open en ’s nachts een baken van licht. Het glazen dak is 120 meter lang en 96 meter breed en beslaat dus een oppervlakte van meer dan 11.000 m2! Het dak ligt op een hoogte van 22 meter boven maaiveld. Om dit dak te kunnen maken wordt een werkplatform gecreëerd, waarop medewerkers kunnen werken. De werkzaamheden aan het nieuwe dak duren ongeveer een jaar. Door het werkplatform kan een deel van de werkzaamheden overdag uitgevoerd worden.

Waar komt zo’n kolom vandaan?
De fabricage van de kolommen heeft heel wat voeten in de aarde. De kolommen worden gemaakt in Budel en daarna gecoat in Emmeloord. Voordat ze aankomen op het station, hebben ze dus al een hele reis afgelegd. Bij aankomst op het station, tussen 21.30 en 22.30 uur, bestaan de kolommen nog uit losse delen. Die losse delen worden op het busdek in elkaar gezet en pas daarna wordt de kolom in de hal geplaatst. Na ongeveer anderhalf uur hijsen staat een kolom op zijn plaats op de poer. Daarna moet de kolom nog wel worden vastgemaakt en vinden er afrondende werkzaamheden plaats.

Niet toegankelijk
Het plaatsen van een kolom kan pas gebeuren als de stationshal helemaal leeg is. Daarom is de stationshal gedurende tenminste een jaar  vijf nachten per week afgesloten voor publiek. Van zondagnacht tot en met donderdagnacht is de hal – inclusief winkels, de fietsenkelder en het tramplatform – niet toegankelijk tussen 22.30 en 05.15 uur. Meer over de aangepaste openingstijden en de gevolgen daarvan kunt u hier lezen.

Wat ziet u van de kolommen?
Hoewel de stationshal is afgesloten voor publiek, kunt u het bereiken van deze mijlpaal toch meebeleven. We hebben de webcam, die op het dak van Stichthage staat, namelijk zo gedraaid dat u vanuit huis live mee kunt kijken naar het plaatsen van de eerste kolom. Overdag kunt u bij een bezoek aan het station de kolommen ook zien staan. Er staat uiteraard wel een afzetting omheen. Hierdoor kunnen de loopstromen smaller zijn dan u gewend bent. We nemen maatregelen om op deze punten voor voldoende doorstroom te zorgen. Deze zomer worden de vier resterende kolommen geplaatst.