Een blik in de nabije toekomst van Den Haag Nieuw Centraal

De laatste winkels
De verbouwing van het laatste winkelblok is bijna klaar. De casco winkelruimtes zijn vorige week opgeleverd. De nieuwe huurders zijn op dit moment druk met de afbouw en inrichting van hun winkels. Medio december openen de winkels hun deuren voor de reizigers. Daarnaast wordt de nieuwe entree van het kantoorpand Stichthage aan het Koningin Julianaplein verbouwd. De nieuwe entree nemen we begin 2015 in gebruik. Tot de winkelplint behoren ook de openingen in de gevel van Stichthage, aan de zijkant van het station. Komende weken wordt de opening ter hoogte van de AH to go gesloten; begin 2015 volgt de opening aan de andere zijde, bij de Starbucks.
Het laatste stuk vloer
Na de kerstdagen start NS met het demonteren van de tijdelijke winkelvoorzieningen onder het tramplatform. Overdag breken we deze tijdelijke units af, in enkele nachten worden de onderdelen via de opening naast de Starbucks naar buiten gebracht en vervolgens afgevoerd. Zodra alle tijdelijke winkels zijn afgebroken en afgevoerd start ProRail met de aanleg van het laatste deel van de natuurstenen vloer. De vloer is dan helemaal klaar en sluit dan aan op de rest van de vloer en op de perrons.

Het ‘eindplan’
Voordat het station officieel geopend wordt, worden alle tijdelijke voorzieningen vervangen door definitieve voorzieningen. Er worden onder andere camera’s geplaatst, bewegwijzering gemonteerd en blindegeleidelijnen aangelegd.

Anna van Buerenplein
Op dit moment richt de gemeente Den Haag het Anna van Buerenplein definitief in. Het plein wordt opnieuw bestraat en ingericht met grote plantenbakken, zitgelegenheid en verlichting. Deze werkzaamheden zijn eind dit jaar gereed. In het voorjaar wordt de waterpartij aangelegd, zodat het plein uiterlijk in mei 2015 helemaal klaar is.
Haags Startstation Erasmuslijn (HSE)
Op 22 november starten de werkzaamheden voor de eindhalte van de Erasmuslijn tussen Den Haag en Rotterdam: de HSE. Deze eindhalte wordt boven en naast het busplatform gebouwd. Tussen november 2014 en mei 2015 worden de funderingen voor deze eindhalte gebouwd. Vervolgens worden er draagkolommen geplaatst, zodat in juni 2015 het eerste spoordek op zijn plaats geschoven kan worden. Meer informatie over dit project vindt u op www.prorail.nl/hse.