Den Haag Nieuw Centraal en… GWK Travelex

Op 6 juli is het nieuwe kantoor van GWK Travelex geopend. Voor het eerst zit het kantoor aan de buitenkant van het station. Stephan en zijn team maken de verbouwing van dichtbij mee. Het is een interessante tijd, in een verre van alledaagse werkomgeving.
Het kan per fase van de verbouwing sterk wisselen wat GWK ervan meekrijgt. “Soms is het wel eens lastig om klanten te verstaan door het lawaai van de verbouwing. Daarnaast zijn de loopstromen een aantal keer veranderd. Ook zijn wij zelf van locatie gewisseld. Ons huidige en definitieve kantoor is de derde locatie op Den Haag Centraal in een korte tijd. Voorafgaand aan de laatste verbouwing waren wij twee weken gesloten. We zorgden er toen voor dat de communicatielijn werd doorgezet naar een ander kantoor. We hebben stands neergezet op het station, waar mensen terecht konden met hun vragen en waar wij informatie over de situatie verstrekten. Je merkt wel dat klanten aan het begin moeite hebben met het vinden van de nieuwe plek. Het is aan ons hoe we de klant het best kunnen bereiken in de nieuwe situatie en hoe we ons laten zien. We zijn flexibel en passen ons aan. Het is een proces, het duurt altijd even, maar het komt helemaal goed!”
Wat is het grootste verschil tussen het oude en het nieuwe station? “Er is meer retail op het station gekomen, wat leidt tot meer bedrijvigheid. De reiziger heeft meer mogelijkheden op het nieuwe station.” Voor GWK lijkt dit gunstig uit te pakken. “De komst van New Babylon, een publiekstrekker, is ook een positieve verandering. En natuurlijk is het dak anders!”
Verhuizing
Stephan legt uit hoe de verhuizing van zijn bedrijf eraan toe ging. “Eigenlijk is een verhuizing van ons kantoor net zoals een verhuizing thuis! We maken een checklist, pakken veel dozen in, brengen stickers aan en sorteren administratie. Al komt er bij onze verhuizing natuurlijk wel meer bij kijken. Er moeten natuurlijk goede afspraken worden gemaakt met de verhuizer en de waardetransporteur. De veiligheidsmaatregelen die voor onze onderneming nodig zijn, wijken af van een standaard winkel.”
GWK Travelex
De core business van GWK Travelex is vreemde valuta. Mensen die bijvoorbeeld naar het buitenland gaan of mensen die weer terugkomen van een reis, kunnen geld wisselen. Daar houdt het echter niet bij op. Stephan vertelt over de werkzaamheden: “Ons werk is ontzettend veelzijdig. Naast het wisselen van geld zijn Western Union en Mr. Pay belangrijke producten voor ons. Via Western Union bieden wij onze klanten de mogelijkheid om geld te versturen naar en te ontvangen uit het buitenland. Met Mr.Pay kunnen klanten bij ons contant hun rekeningen betalen. Daarnaast kunnen wij via dit systeem ook uitbetalingen uitvoeren, wat wij inmiddels ook voor een aantal partners van ons doen. Naast deze mogelijkheden kunnen klanten bij ons ook hun auto exporteren. Mensen die naar het buitenland vertrekken en die hun auto mee willen nemen, hebben het nodige papierwerk te regelen. Dit doen wij voor ze. Verder geven wij Cash Passports uit, die kunnen worden gezien als creditcard, maar dan prepaid. Daarnaast is er de Holland Pass, een pas met korting en gratis tickets voor attracties en openbaar vervoer voor toeristen.”
Den Haag Centraal is voor GWK een strategische locatie. Zowel reizigers als zakelijke klanten van nabijgelegen kantoren maken van GWK’s diensten gebruik. “Ongeveer 10-15% van onze klanten komt ad hoc op ons af. Het merendeel zoekt ons echter gericht op, dat zijn onder andere medewerkers van omliggende bedrijven en ministeries.”
Nieuw kantoor
Tot slot gaan we nog even terug naar het nieuwe kantoor. Wij vragen of Stephan en zijn collega’s al aan hun nieuwe plek gewend zijn. “Het nieuwe kantoor is zeker wennen, maar in positieve zin. Voor het eerst zitten we aan de buitenkant. Dat betekent aan de ene kant dat je niet meer in de drukte van binnen in het station zit. Aan de andere kant is het voor het eerst dat er daglicht binnenkomt in ons kantoor! Voor de medewerkers is dat heel fijn, en dat verhoogt het werkplezier!”