Boodschappen Begeleidingsdienst: al tien jaar een arm en een duwtje

‘Wij zien dit werk als onze plicht’
DEN HAAG -‘Als invalide man van 80 jaar oud heb ik de grootste waardering voor het organisatievermogen van het bestuur en de medewerkers van de BBD. De wekelijkse boodschappen die ik kan doen dankzij de bijzondere medewerking van de dames en heren van de BBD, vervult mij met groot respect voor hun hulp en hulpvaardigheid.’

“Kijk”, zegt directeur Harry Wassenaar van de Boodschappen Begeleidingsdienst, “dit soort reacties zegt ons dat onze inspanningen niet voor niets zijn. De BBD bestaat nu 10 jaar en het klantenbestand is gegroeid naar ongeveer 4000 mensen. Dat is ontzettend veel. Wij zien in het helpen van mensen die in een sociaal isolement raken als onze plicht.”
Samen met voorzitter Willem Willems startte Harry Wassenaar ooit de BBD met één enkel busje. “Een arm geven, een tas dragen, een rolstoel duwen, dat was ons idealisme. Vandaag werken er 84 vaste medewerkers bij de BBD en zetten zich er op hoogtijdagen zo’n 200 belangeloos in. En we rijden met veertien bussen rond. Het idealisme is er dus nog altijd maar de organisatie is veel ingewikkelder geworden. Veel van onze medewerkers zijn mensen die op een bepaald moment in hun leven langs de zijlijn kwamen te staan. WAO’ers, WW’ers; mensen die voor de maatschappij van weinig nut meer werden geacht. Maar wij zagen dat anders. Juist deze mensen kunnen ontzettend belangrijk werk doen; ze zijn wel degelijk zeer nuttig voor de maatschappij.”
Isolement tegen gaan, dat is het belangrijkste doel van de BBD. Daarbij worden niet alleen boodschappen gedaan met ouderen en minder validen, de dienst organiseert ook uitstapjes onder begeleiding. En, in het centrum aan het Westeinde 99 vinden geregeld bijeenkomsten plaats. “Het is daarbij grappig om te zien hoe de Nederlandse ouderen omgaan met de allochtone medewerkers. Er wordt vaak gezegd dat die groepen niet met elkaar kunnen opschieten, nou vergeet het maar”, zegt Willem Willems.

Vrienden
En Harry Wassenaar stelt: “De contacten tussen de BBD en de klanten zijn sowieso goed; de mensen zien ons een beetje als vrienden. Belangrijk is de openheid die we hanteren. Ik zeg eerlijk dat Willem en ik vroeger óók niet over eenzaamheid durfden te praten. Maar nu is dat geen taboe  meer. Mensen geven het gewoon aan dat ze eenzaam zijn en dat ze een steuntje nodig hebben. Dat kunnen we ze op veel verschillende manieren bieden. Ons uitgangspunt daarbij is niet dat we ‘iets’ terug willen krijgen voor wat we geven. Daar moet je dit werk niet voor doen. Maar er komt wel heel veel terug, hartstikke hartverwarmend. Heel belangrijk en fijn voor de medewerkers.”
De vele contacten die via werk van de Boodschappen Begeleidingsdienst zijn ontstaan, zijn misschien nog wel het beste bewijs dat eenzaamheid niet altijd vanzelfsprekend hoeft te zijn. Wie wil ontdekken wat de BBD voor hem of haar kan betekenen, kan bellen met tel. 3646661 of kijken op internet
www.bbddenhaag.nl. Mailen kan naar info@bbddenhaag.nl.