Blog Den Haag Nieuw Centraal: Het aftellen is begonnen!

Het is inmiddels een traditie geworden: ook dit jaar mag ik – Vincent, bouwmanager bij ProRail – weer de openingsblog van het jaar schrijven. Ik denk dat het mijn laatste openingsblog is, want volgend jaar rond deze tijd is de verbouwing klaar, is het station weer van de reizigers en is het gebied weer van de bewoners. Jammer! Niet voor u, want ik weet dat u met smart wacht op het einde van de bouw! Wel jammer voor mij en mijn collega’s. Al vier jaar bouwen we met ontzettend veel plezier aan dit project. Nu nog een klein jaar, en dan nemen we met zijn allen afscheid van het station. Van Den Haag. En van u. Met pijn in ons hart. Het aftellen is begonnen!
Bijna klaar!
Dit jaar, 2014, wordt een bijzonder jaar voor Den Haag. De gebiedsontwikkeling die we Den Haag Nieuw Centraal noemen wordt afgerond. De afgelopen jaren ging het hele stationsgebied op de schop. Er is een ondergrondse parkeergarage gebouwd. New Babylon breidde uit met twee woontorens en een winkelcentrum. Universiteit Leiden nam haar intrek in het gebied. De openbare ruimte is opnieuw ingericht. En we hebben een nieuw station gebouwd. Het station is het laatste onderdeel van de hele gebiedsontwikkeling. Met het afronden van het nieuwe station ronden we de hele gebiedsontwikkeling af.
De tijd vliegt, dus ook 2014 zal voorbij vliegen. Voor u het weet is er geen bouwvakker meer te vinden in het station. Zijn de shovels verdwenen, hoort u geen bouwgeluid meer en hoeft u niet meer om te lopen. Een exacte datum is nog niet bekend, maar we sturen er op aan het station voor Sinterklaas gereed te hebben. En tot die tijd? Werken we keihard om de laatste dingen af te maken!
Laatste loodjes
Aan alles merk ik dat de bouw op zijn einde loopt. In de hal zijn we nog bezig met het leggen van de natuurstenen vloer en ondertussen wordt de winkelplint van Stichthage opgeknapt door NS. Op de restwerkzaamheden na is dat het eigenlijk. Natuurlijk moeten we de gevels nog afmaken. De veiligheidsinstallaties nog testen. De schuifdeuren nog plaatsen. De definitieve blindegeleidelijnen leggen. De trappen naar het busplatform in gebruik nemen en de definitieve bewegwijzering ophangen. Maar het grote werk is gedaan. In de afgelopen anderhalf jaar hebben we tenslotte het nieuwe dak gebouwd, de gevels geplaatst en de perrons opgeknapt.
Logistieke planning
Ondanks het feit dat het grote werk gedaan is, vragen de komende maanden om een goede logistieke planning. Want ook deze laatste werkzaamheden willen we uitvoeren met zo min mogelijk overlast voor de omgeving en de gebruikers van het station. We ontkomen er niet aan dat u komende maanden hier en daar om moet lopen. Maar we doen ons best! We maken de vloer af, maar kunnen we het laatste deel van de vloer pas leggen als de tijdelijke winkelvoorziening verwijderd is. Die verdwijnt als de hele winkelplint van Stichthage gereed is en alle winkels op hun definitieve locatie zijn gevestigd. Terwijl NS in rap tempo deze nieuwe winkels bouwt, gaan wij aan de slag met de restwerkzaamheden. Zodat we na de zomer alleen het laatste stukje vloer ter plaatse van het tijdelijke winkelcentrum nog hoeven te leggen.
Ook deze laatste fase, of misschien wel júist deze fase, vraagt een goede afstemming met alle betrokken partijen. En dat zijn er veel! ProRail, NS, opdrachtgevers gemeente Den Haag en het ministerie van IenM, HTM, winkeliers, bewoners, reizigers, diverse belangengroepen. En misschien wel de belangrijkste: Strukton. De bouwers buiten verdienen een groot respect. Door weer en wind, als het regent of dertig graden is buiten; zij bouwen maar door. Omdat ze er net als ik trots op zijn aan dit prachtige project mee te mogen werken! Alleen samen met alle betrokkenen kunnen we het project goed afronden. Zodat u straks ook trots kunt zijn. Op úw station! Op uw stad! Wij tellen af naar het einde. Telt u mee?