Beatrixkwartier: meer dan alleen een zakencentrum

In het Beatrixkwartier wordt het nieuwe zakencentrum van Den Haag gebouwd. Liefst drie kolossale kantoren en de moderne openbaar vervoerverbinding RandstadRail zullen er verschijnen. Maar Beatrixkwartier wordt meer dan alleen een kantorenpark.

De herinrichting van het Beatrixkwartier lijkt halverwege. Een kantoorgebouw (CentreCourt) is inmiddels opgeleverd, aan een tweede (Prinsenhof) wordt volop gewerkt en het laatste (De Monarch) moet nog gebouwd worden. Maar schijn bedriegt, want in het Beatrixkwartier zal nog meer gebeuren. Zo moet de zogenaamde Netkous voor RandstadRail nog worden aangelegd: en komt er tegenover het KPN-kantoor een woongebouw. Ook moet de openbare ruimte nog worden ingericht. Dat gebeurt met drie rijen bomen en een plaveisel van natuursteen met motieven. Daarnaast wordt ook het Schenkplein opnieuw ingericht.
Dankzij de bouwprojecten ondergaat een lang vergeten gebied een metamorfose. “Dit gebied is in de Tweede Wereldoorlog gebombardeerd”, zegt Eveline Vos, overall projectmanager Beatrixkwartier bij de gemeente. “In de jaren zeventig is de Utrechtsebaan aangelegd en zijn er kantoren verschenen. In de jaren tachtig zou het worden opgeknapt. Daar is met alle eigenaren over gesproken, maar er is niets gebeurd. Eind jaren negentig was die noodzaak er wel, omdat voor de gebouwen nieuwe investeringen nodig waren.”
De Spaanse architect Joan Busquets maakte een Masterplan en de gemeente ging samen met de partners BPF Bouwinvest, Fortis Vastgoed, ING Real Estate, KPN Telecom, Provastgoed Nederland en Siemens aan de slag.

CentreCourt
De 45 meter brede Prinses Beatrixlaan kreeg een licht gebogen structuur en er werd begonnen aan de bouw van het CentreCourt. Dit gebouw, waar zich kantoren aan de Prinses Beatrixlaan en woningen aan de achterzijde bevinden, staat model voor de overige gebouwen. Zo is er ook een Corporate Garden (een groen ingerichte binnenplaats) waarvan bewoners, kantoorpersoneel maar ook passanten gebruik kunnen maken.
Het in aanbouw zijnde Prinsenhof bestaat eveneens uit een Corporate Garden, kantoorruimte en woningen. Daarnaast is er op de begane grond ook ruimte voor enkele kiosken. Ook zal vanaf het tweede kwartaal van 2005 een viersterrenhotel van de keten NH Hoteles zijn deuren in het Prinsenhof openen. Verder zal het Ministerie van Financiën vanaf 1 januari 2006 vijf jaar kantoorruimte huren in het gebouw.
Op de plek van een ander ministerie, dat van Economische Zaken, zal De Monarch, dat geen woningen zal herbergen, verschijnen. Maar wanneer gebouwd wordt, is nog onbekend. “Het ontwerp is bekend, maar er zijn nog geen huurders”, zegt Vos. “Dat heeft te maken met het economisch tij. ” Toch verwacht ze niet dat het gebouw lang zal leegstaan als het is opgeleverd. “Den Haag heeft van alle grote steden de minste leegstand. Bovendien zitten hier al grote bedrijven als Siemens en Nationale Nederlanden, dus het is een aantrekkelijke locatie. Dat het nog niet gebeurd is, is een geluk bij een ongeluk. Zo is er alle ruimte voor de aanleg van RandstadRail en de opslag voor haar materieel.

Ongewis
Een ander project, een woongebouw, op het parkeerterrein van KPN Telecom, is ook nog ongewis. Vos: “KPN is in onderhandeling met een ontwikkelaar. Wel is rekening gehouden met RandstadRail.
De toekomstige bewoners zullen niet tegen de Netkous aankijken. Op de begane grond zullen winkels verschijnen, zodat de bewoners over de Netkous heenkijken.” Vos denkt niet dat een woonfunctie botst in het nieuwe zakencentrum. “Werken gebeurt hier veelal van 9.00 tot 17.00 uur en wonen gebeurt meestal daarna. De functies vullen elkaar aan en zullen zorgen voor een levendig gebied. Het is hier altijd heel afgelegen en stil geweest. Met een betere inrichting van de openbare ruimte en nieuwe voorzieningen als een supermarkt, een grand café, een restaurant, een hotel, crèches en fitnessfaciliteiten zal het hier alleen maar aangenamer en levendiger worden.