Algemeen Dagblad, 20 juni 2008: Siemens houdt Den Haag in spanning

 

Door MARTIJN RIP MARTY THIELEMAN


DEN HAAG – Siemens Nederland laat Den Haag nog in spanning zitten. Het is nog steeds onzeker of het bedrijf, dat al meer dan honderd jaar in de Hofstad is gevestigd, ook hier blijft. Volgens bestuursvoorzitter Martin van Pernis bekijkt Siemens op dit moment meerdere mogelijke locaties voor een nieuw hoofdkantoor. Dat kan op de huidige locatie komen aan de Prinses Beatrixlaan nabij station Laan van NOI, maar ook elders in de regio. „Er zijn twaalf andere opties de we serieus overwegen. Daarvan ligt er een aantal in Rotterdam, maar ook in Den Haag.’’ Welke locaties dat zijn wil Van Pernis niet zeggen.
Het huidige hoofdkantoor is volgens hem te klein. „Het heeft er ook mee te maken dat we van onze Zoetermeerse vestiging een bedrijventerrein maken voor onze dochterondernemingen, zoals Nokia Siemens Networks uit Rijswijk. De nu in Zoetermeer gevestigde kantoorfuncties komen naar Den Haag.’’
Binnen het hoofdkantoor wordt al volop aan ruimtebesparing gedaan. „Voor elke honderd werknemers hebben we zestig bureaus. Allemaal flexplekken. Daartegenover staat dat we meer spreekhoeken en pauzehoeken hebben ingericht. De effectieve ruimtebesparing komt daarom neer op twintig procent.’’ Desondanks heeft Siemens meer ruimte nodig. „Het oudste deel van dit gebouw dateert uit 1971. Er ligt veel gras omheen, waardoor de vierkante meters van het voormalige VUC-terrein slecht worden gebruikt. We kunnen wel hier blijven. Dat betekent afbreken en nieuwbouw neerzetten.’’ De vergunningen daarvoor zijn al geregeld met de gemeente. Of dit project doorgaat blijft de vraag.
De keuze van Siemens Nederland wordt volgens Van Pernis bepaald door 25 tot 30 elementen. „Daarbij zijn de mensen het belangrijkst.’’ Maar ook de bereikbaarheid met het openbaar vervoer staat hoog op het lijstje met eisen. „We gaan dus niet ergens midden in de polder zitten.’’
De huidige locatie in Den Haag vindt hij zeker niet slecht qua openbaar vervoer. „Maar in de spits zit de Randstadrail vanuit Zoetermeer helemaal vol. De mensen zitten daarin als haringen in een ton.’’ Ruim 35 procent van het personeel woont in Zoetermeer.
Van Pernis verwacht dat de beslissing over het hoofdkantoor in september of oktober wordt genomen. Aanvankelijk zou het besluit al vóór de zomervakantie vallen. Ontwikkelingen binnen het Duitse moederbedrijf, dat in februari een winstwaarschuwing uitbracht en wordt geteisterd door een smeergeldaffaire, zorgden echter voor uitstel. „We gaan mogelijk meer samen doen met de vestigingen in Noord- West-Europa. Dat zijn Ierland, Groot-Brittannië, Scandinavië en de Baltische Staten. Dat zou kunnen betekenen dat er uiteindelijk geen extra ruimte nodig is.’’