Aan de slag met de draagkolommen van de HSE

In de stationshal
In de stationshal gaat de aannemer verder met het dichtmaken van de gevel in de zogenaamde ‘oksels’ van de hal: naast de AH to go en naast de Starbucks. Ook worden beschadigde tegels in de natuurstenen vloer komende weken vervangen. Goed nieuws voor reizigers en omwonenden: deze activiteiten geven geen overlast.

Buiten de stationshal
Het startstation voor de HSE sluit straks aan op de stationshal op ca. 12 meter boven maaiveld. Daarvoor worden er in totaal tien kolommen geplaatst. Op deze kolommen komen de spoordekken te rusten. In verband met de veiligheid van reizigers en voorbijgangers worden deze kolommen ’s nachts, tussen 01.00 en 05.00 uur, op zijn plaats gehesen. De eerste kolom is inmiddels geplaatst. Volgende week plaatsen we vijf kolommen in de nachten tussen dinsdag 10 en donderdag 12 maart. Helaas is het onvermijdelijk dat de werkzaamheden in deze nachten met enige overlast gepaard gaan, zoals draaiende motoren van de vrachtwagens, werkkranen die draaien en het vastdraaien van de kolommen met mechanisch gereedschap.
Voorbouwen van de spoordekken
Zodra de kolommen zijn geplaatst, begint de aannemer met het in elkaar zetten van de spoordekken. Hiervoor wordt een speciaal voorbouwplatform gebouwd op het bouwterrein, ter hoogte van de Witte Anna. Op dit voorbouwplatform wordt het eerste spoordek in elkaar gezet, waarna het eerste dek naar verwachting in juli op zijn plek geschoven wordt. Het tweede dek zal na de zomervakantie worden ingeschoven. Het monteren van de spoordekken vindt overdag plaats tussen 07.00 en 19.00 uur en zal weinig hinder voor de omgeving geven.
Contact
Als u vragen heeft, kunt u deze stellen via ProRail Publiekscontacten, via het telefoonnummer 0800-7767245 of via de website. Uiteraard houden we u ook via Twitter en Facebook op de hoogte van de voortgang. Vragen en tips zijn uiteraard ook welkom via bovenstaande kanalen!