Vanaf eind september tot medio november is het Prins Bernhardviaduct afgesloten

Busplatform Den Haag Centraal wordt vernieuwd

Het busplatform Den Haag Centraal is aan vernieuwing toe. Een vernieuwd busplatform is de volgende stap in het opknappen van de stadsentree in het gebied rondom Den Haag Centraal. Al eerder werden de stationshal en het tramplatform opgeknapt en werden de Haagse Loper en het Haags Startstation Erasmuslijn opgeleverd. Voor die nieuwe inrichting van het busplatform is het nodig dat eerst het Prins Bernhardviaduct wordt aangepast.

Werkzaamheden Prins Bernhardviaduct
Op het viaduct komt een gecombineerde in- en uitgang van het busplatform voor de bussen. Het viaduct is onderdeel van de sterfietsroute tussen de binnenstad en Leidschenveen. De fiets- en voetpaden worden verbeterd en er komt een met verkeerslichten beveiligde oversteekplaats voor voetgangers. Ook wordt het asfalt op het viaduct vernieuwd. Daarnaast komt er een nieuwe trap zodat reizigers vanaf de Schedeldoekshaven via het Prins Bernhardviaduct makkelijker naar het busplatform kunnen lopen.

Bereikbaarheid tijdens uitvoering werk Prins Bernhardviaduct
Aannemer KWS Infra voert van maandag 25 tot en met donderdag 28 september 2017 tussen 20.00 en 6.00 uur voorbereidende werkzaamheden uit. Het verkeer kan tijdens dat werk gewoon gebruikmaken van het viaduct. Vanaf vrijdag 29 september geldt een omleiding. Verkeer de stad uit moet die dag vanaf 6.00 uur omrijden via de Zuid-Hollandlaan en de Lekstraat. Verkeer de stad in kan gewoon gebruik blijven maken van het Prins Bernhardviaduct. Het werk aan het Prins Bernardviaduct is half november 2017 klaar.

Wat gebeurt er op het busplatform
De inrichting van het busplatform wordt overzichtelijker en de looproutes korter. Het aantal perrons wordt uitgebreid. Het platform krijgt een golvende nieuwe overkapping. Hierdoor stappen reizigers altijd droog in en uit. Ook komt er een ‘paviljoen’ met voorzieningen voor touringcarreizigers en buschauffeurs.

De instaphaltes draaien een kwartslag ten opzichte van de huidige situatie en liggen vlak voor de wachtruimte. Zo zien reizigers vanuit de wachtruimte in de stationshal de voorkant van de bussen. Reizigers krijgen via digitale schermen informatie op maat over lijnnummer, richting en vertrektijden. De reiziger steekt pas over naar het instapperron als de bus wordt aangekondigd op het scherm. De bus rijdt dan binnen korte tijd naar het instapperron. De uitstaphaltes komen aan de zijde van de Anna van Buerenstraat. Er komen aparte perrons voor de bussen die enige tijd moeten wachten voordat de volgende rit begint.

De werkzaamheden starten in november 2017 en in het 4e kwartaal van 2018 moet het busplatform klaar zijn.

Nieuwe overkapping
De overkapping is ontworpen door het bureau dat ook de stationshal van Den Haag Centraal heeft ontworpen. Het toekomstige busplatform past daardoor qua stijl bij de stationshal en het start- en eindstation van de Erasmuslijn die beide in 2016 zijn opgeleverd.

Het ontwerp van Architectenbureau Benthem Crouwel
Het ontwerp van Architectenbureau Benthem Crouwel
Planning
Aannemer KWS Infra is op 25 september gestart met de voorbereidende werkzaamheden op het Prins Bernhardviaduct. Vanaf 29 september starten de werkzaamheden aan het viaduct en is er een omleidingsroute voor het autoverkeer de stad uit. Het werk aan het Prins Bernhardviaduct is half november 2017 klaar.

Het werk aan het busplatform start in het 4e kwartaal van dit jaar. Het busverkeer blijft het platform gewoon gebruiken. De vernieuwing van het busplatform is in het 4e kwartaal 2018 klaar.

Inloopspreekuur aannemer
KWS Infra organiseert iedere woensdag tussen 10.00 en 11.00 uur een inloopspreekuur voor omwonenden. Het spreekuur is in de projectlocatie op de eerste etage van gebouw “Stichthage”. U kunt hier komen via de stationshal van Den Haag Centraal.

Meer informatie
Meer informatie vindt u bij de raadsinformatie op de pagina Herinrichting en overkapping busplatform Den Haag Centraal (RIS282244).